Jennifer Huybrechts

Bedrijfsjurist, Head of Law, Patents and Compliance, Bayer Benelux
 
Zij studeerde in 1995 af aan de KU Leuven en behaalde een LLM International Business Law in Londen. In september 1996 startte ze haar carrière aan de balie in Brussel. Na ruim 13 jaar als advocaat maakte ze in januari 2010 de overstap naar de privé-sector als bedrijfsjurist bij Bayer NV. Destijds had Bayer Benelux geen juridisch departement.
 
Bij Bayer bouwde ze het "Legal & Compliance" departement uit tot een team van 5 business partners na groei en herstructureringen. Haar voorkeur voor bedrijfsjurist boven advocaat komt voort uit de gevarieerdheid van het werk. Als lid van het leadership team gaan haar verantwoordelijkheden verder dan puur juridisch werk. Ze waardeert de internationale en diverse projecten bij Bayer.
 
Kunt u de evolutie van uw carrière tot nu toe beschrijven? Wat maakt dit werk interessant voor u?
 
Ik ben in 1995 afgestudeerd aan de KU Leuven en na een extra jaar in London (LLM International Business Law) ben ik in september 1996 gestart aan de balie te Brussel. In januari 2010 heb ik, na meer dan 13 jaar balie, uiteindelijk de overstap gemaakt naar de privé-sector en ben ik aan de slag gegaan als bedrijfsjurist bij Bayer NV in Diegem. Eigenaardig genoeg was er toen nog geen juridisch departement op de hoofdzetel van Bayer Benelux.

Ik heb er het departement “Legal & Compliance” uitgebouwd over de jaren heen. Wij vormen momenteel, na een aanvankelijke faze van groei en vervolgens herstructureringen, een departement van 5 Legal & Compliance business partners.

De functie van bedrijfsjurist heeft me altijd beter gelegen dan die van advocaat, omdat het werk afwisselender is. Als lid van het leadership team gaan mijn taken verder dan het puur juridische. Bovendien is Bayer een internationaal bedrijf met een heel diverse portfolio, dus ook inhoudelijk is er een grote diversiteit aan projecten en werkzaamheden, wat ik heel stimulerend vind.

Hoe is uw functie in uw huidige bedrijf in de loop der tijd veranderd?

Toen ik in 2010 bij Bayer aankwam was er nog geen Legal & Compliance departement op het niveau van de Benelux organisatie. Legal & Compliance topics wonnen in die periode enorm aan belang en ik heb in de beginperiode het geluk gehad om een departement te mogen uitbouwen en zo Legal & Compliance op de kaart te zetten. De komst en groei van Legal & Compliance noodzaakte ook heel wat change mangement binnen de organisatie.

Ook wereldwijd kende Bayer heel wat evolutie in de afgelopen 10-15 jaar (divestments, acquisities, herstructureringen…). De structuur van de Legal & Compliance functie werd grondig herzien. De dienstverlening is thans drieledig: contractuele werkzaamheden en bepaalde recurrente taken (bvb. data privacy vragen, compliance checks…) werden gehuisvest in regionale shared service centers, expertise mbt specifieke topics (M&A, IP, …) werd gebundeld op HQ-level, en de lokale legal & compliance departementen focussen zich op business partnering, met name het bijstaan van de business collega’s met strategisch juridisch & compliance advies.

Hoe ziet een typische dag/week er voor u uit? Wat zijn uw favoriete taken?

Een typische werkweek is een afwisseling van thuis- en kantoorwerk, virtuele en face-to-face meetings, met interne collega’s dan wel externe contacten. Het favoriete aspect van mijn werk is wel degelijk de hoge mate van afwisseling. Wij zijn vanuit onze functie in contact met alle businesses en departementen en ons netwerk is dus heel breed. Aangezien het juridische “bandwerk” gehuisvest is in shared service centers (en dus niet in scope is van mijn departement), hebben wij ook weinig last van repetitief werk. Daarnaast schep ik veel plezier in het werken in teamverband, niet enkel de samenwerking met mijn eigen team, maar ook als lid van de Benelux Corporate en Pharma leadership teams. Ik vermoed dat buitenstaanders vaak denken dat juristen ganse dagen voor hun computer zitten en contracten redigeren, maar gelukkig maakt dat geen deel uit van mijn werkzaamheden…

Kunt u Bayer Benelux in een paar woorden beschrijven?

Bayer Benelux telt als landenorganisatie momenteel 2100 werknemers, die tewerkgesteld zijn over 8 sites in België en Nederland. De activiteiten van Bayer in de Benelux betreffen de hele value chain, van onderzoek en ontwikkeling, tot productie, supply en sales & marketing. Bayer is actief in verschillende sectoren (gewasbescherming, zaden, pharma en consumer health), dewelke elk hun specifiek regelgevend kader en uitdagingen met zich meebrengen. Daarnaast evolueert Bayer Benelux uiteraard mee met de headquarter organisation, en de projecten die wereldwijd door het nieuwe leadership uitgerold worden.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor u en uw bedrijf naar de toekomst?

De uitdagingen voor de toekomst zijn talrijk! Het legal & compliance departement moet zich in deze vuca-wereld ook steeds bezinnen over de vraag op welke manier wij het best waarde kunnen creëren voor de business die wij ondersteunen. Daarnaast kent onze eigen functie ook de nodige transformaties (digitalisering, AI, om er twee voor de hand liggende te noemen…). Lifelong learning is meer dan ooit een relevant gegeven…

Wat zijn uw interesses naast uw werk als bedrijfsjurist?

Naast mijn werk en mijn gezin met 3 tienerzonen zou ik graag nog heel veel tijd over hebben om te sporten, te musiceren, mij actiever bezig te houden met allerlei sociale activiteiten, laat staan om een boek te lezen. Aan interesses geen gebrek, tijd daarentegen… Ik veronderstel dat heel veel collega-juristen zich hierin wel herkennen!